افزایش طول عمر و بهبود راندمان تولید در زنبور عسل با تنظیم متابولیسم

 

دکتر سعیده فخارزاده، دکترای فیزیولوژی و کارشناس ارشد تحقیقات و توسعه در زمینه تغذیه زنبور عسل با بیان اینکه وقتی متابولیسم تنظیم باشد هر فعالیتی که بدن زنبور عسل به آن نیاز دارد در حالت ایده‌آل خودش قرار خواهد گرفت. زنبورعسل ایده‌آل، زنبوری است که عمر طولانی‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشد و از طرفی نسبت به بیماری‌ها مقامت بیشتری داشته باشد، گفت: محصول متابولیسم اپتیمایزر توانسته با تنظیم و تعادل دقیق متابولیسم، سبب افزایش راندمان، طول عمر، عسل آوری، تخم‌ریزی و مقاومت در برابر بیماری‌ها شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت زنبورداری ایران، بهبودبخشیدن به راندمان عملکرد زنبور عسل از موضوعاتی هست که در سال‌های اخیر نظر محققان زنبورداری جهان را به خود مشغول کرده است. در پرورش همه جاندارانی که به امنیت غذایی سود می‌رسانند همواره افزایش راندمان و بهره‌وری در تولید از نکات بسیار اقتصادی و مهم به شمار می‌رود.

در زنبورداری همیشه این امر مطرح بوده که چطور می‌شود با صرف همین هزینه‌ها به تولید بالاتر و در نتیجه سود اقتصادی و ثروت‌آفرینی بیشتری برسیم و این نکته هم حائز اهمیت است که این افزایش بهره وری زیانی به چرخه طبیعی فیزیولوژیک زنبور عسل نزند.

اکنون تکنولوژی انحصاری کلات‌های پیشرفته به محصول «متابولیسم اپتیمایزر» دست‌یافته است که نه‌تنها مصرف این محصول به بهبود جذب مواد معدنی در نتیجه افزایش سوخت‌وساز کمک می‌کند، بلکه با افزایش راندمان طول عمر، مقاومت این حشره را نیز افزایش می‌دهد.

در این راستا، خانم دکتر سعیده فخارزاده، دکترای فیزیولوژی و کارشناس ارشد واحد تحقیقات و توسعه شرکت دانش‌بنیان «صدور احرار شرق» پاسخ میدهند.

وقتی متابولیسم تنظیم باشد هر فعالیتی که بدن زنبور عسل به آن نیاز دارد در حالت ایده‌آل خودش قرار خواهد گرفت. زنبور عسل ایده‌آل، زنبوری است فیزیولوژی متعادلی داشته باشد تا عمر طولانی‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشد و از طرفی نسبت به بیماری‌ها مقاومت بیشتری نشان دهد. در مورد بیماری‌ها در طرح‌های ما مشخص شد میزان هموسیت، فنل اکسیداز و سایر پارامترهای مرتبط با ایمنی در حالت ایده‌آل قرار می‌گیرد که این باعث افزایش مقاومت نسبت به بیماری‌ها خواهد شد.

نیاز به تخم‌ریزی و افزایش جمعیت برای تولید زنبورهایی که وظایف مختلفی درکلنی  به عهده دارند ضروری است. زنبورها زمانی تخم‌ریزی می‌کنند که توان مراقبت از نوزادها را داشته باشند مطالعات ما، نشان داد که این محصول باعث افزایش کارایی زنبورها شده و توانایی آن را در بهره وری حداکثری از طبیعت را بیشتر می‌کند، بنابراین در فصل‌های که تخم‌ریزی برای افزایش جمعیت ضروری است با تحریک تخم‌ریزی باعث افزایش جمعیت می‌شود.

در مورد تولید عسل هم چند نکته مهم وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به میزان شهد در طبیعت، جمعیت، میزان پرواز و توانایی زنبور در تبدیل شهد به عسل اشاره کرد. این محصول با افزایش جمعیت و بهبود چراگری و افزایش راندمان تولید شهد به عسل باعث افزایش میزان تولید عسل می‌شود.

هدف از تولید این محصول چه بوده است؟ آیا اهداف تولید محقق شده است؟

مشکلات زیست‌محیطی و دخالت‌های بشر، زنبور عسل را به‌شدت ضعیف کرده و راندمان زنبورستان‌ها را کاهش داده است. در واقع شرایط فعلی موجب به‌هم‌زدن متابولیسم زنبور شده و ما با زنبورعسلی سروکار داریم که نسبت به گذشته بسیار آسیب‌پذیر شده است.

اینجا بود که بر مبنای تکنولوژی اختصاصی خود یعنی کلات‌های پیشرفته به فکر تولید محصولی افتادیم که باعث تنظیم و تعدیل متابولیسم زنبور عسل در همین شرایط و کمبودها شود و نتیجه آن علاوه بر افزایش سود زنبورداران، سلامت زنبور عسل به‌عنوان یک گرده‌افشان طبیعی و مهم در اکوسیستم گردد.

محصول متابولیسم اپتیمایزر چه فواید معدنی دارد و چه مواد مفیدی را تأمین می‌کند؟

عناصر معدنی به‌کاررفته در ساختار (بن زا بی) توسط ساختار کیلاته جدیدی احاطه شده‌اند. هرکدام از این عناصر نقش منحصربه‌فردی در بدن ایفا می‌کند و نیازهای زنبورعسل را تأمین می‌کند.

برای اینکه عنصر در جایگاه مناسب خود در بدن بنشیند، باید بتواند مسیر را هدفمند طی کند که وظیفه کلات پیشرفته رساندن مؤثر این عناصر است.

«بن زا بی» دارای 10 عنصر کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، منگنز، روی، مس، سلنیوم، کروم و کبالت است و این عناصر را در مقدار تضمین شده در اختیار زنبور قرار می‌دهد.

به گزارش عسلنا، یکی از عوامل مؤثر بر متابولیسم، نوع تغذیه و در بین عناصر تغذیه‌ای مهم‌ترین آن‌ها، عناصر معدنی هستند. به شکلی که با استفاده از این عناصر، ما می‌توانیم تغییرات متابولیسم را به‌وضوح شاهد باشیم. آنچه اهمیت دارد این است که برای گرفتن بهترین نتیجه، بتوانیم منبع غذایی را به نحوی تأمین کنیم که عملاً متابولیسم را «تنظیم» و کنترل و جهت‌دهی کرده و منظم سازیم.

 

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده

​بایگانی مطالب

دسته‌بندی‌ها

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش